close
تبلیغات در اینترنت
ارزشیابی کتبی درس کاروفناوری
وب سایت پودمان کار و فناوری

خبرنامه


آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 116
  • بازديد ديروز : 333
  • آي پي امروز : 19
  • آي پي ديروز : 27
  • ورودی امروز گوگل : 1
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • بازديد هفته : 907
  • بازدید ماه : 950
  • بازدید سال : 950
  • كل بازديدها : 950
  • ای پی شما : 54.144.16.135
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 139
  • كل مطالب : 91
  • كل نظرات : 48
  • امروز : جمعه 01 تیر 1397

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

پیوندهای مفید


تقویم سایت

آخرین عناوین

به نام خدا

آغاز امتحانات نوبت اول بهانه ای شد تا چند کلمه ای در مورد طراحی سوال و ارزشیابی از کتاب کاروفناوری پایه هفتم بنویسم.تفاوت مهم کتاب حرفه وفن وکاروفناوری در این است که نمره ارزشیابی کتبی در در کتاب کاروفناوری نصف شده است و این بسیار خوب و امیدوار کننده است تا از ارزشیابی کتبی و حفظی به سمت ارزشیابی عملی حرکت کنیم یعنی اهنمیت کار های عملی حدود 5 برابر مطالب کتبی است. چه بسیاراتفاق افتاده که بچه ها  رادعوا کرده ایم  به خاطر اینکه تعریف سیستم را نمی دانسته یا نتوانسته نکات ایمنی که در کارگاه باید رعایت کنیم را نام ببرد بدون اینکه هیچ وقت کارگاه را دیده باشد.بسیار خوشحالم که اهمیت کارهای عملی در این کتاب بیشتر شده است. شما را به خدا دانش آموزانی که الان فارغ التحصیل شده اند چقدر از مطالب حفظی یادشان مانده است ؟ چند نفر  دفاتر سوالی را که در زمان تحصیل پر کرده اند نگه داشته اند؟دردنیای امروز چقدر تعریف سیستم ومحیط زیست در زندگی شان کاربرد دارد؟مگر اینکه رفته باشند در دل طبیعت و زباله های آن را جمع کرده باشند.اما مطمئنم نحوه لحیم کاری و معرق کاری و آشپزی سالاد الویه را فراموش نکرده اند.

 با برداشته شدن امتحان کتبی از اهمیت درس کاروفناوری کم نشده است . می توان در خارج از امتحانات نوبت اول و یا پرسش کلاسی ارزشیابی کرد.فقط باید بگویم که حرمت کاروفناوری به دبیر کاروفناوری  است.

شاید بعضی ها فکر کنند که بنده باارزشیابی کتبی مخالفم ، نه ! من با سوالی  مخالفم که فقط از حیطه شناختی آن هم از سطح دانش طرح شود.زیاد مهم نیست که تعریف کار آفرین وکار را یاد داشته باشد اما خیلی مهم است که بتواند یک طرح کسب و کار بنویسد.زیاد مهم نیست که بداندکدام گل سایه دوست یا آفتاب دوست هست اما خیلی مهم است که بتواند یک گل را قلمه بزند. چند روز پیش یکی از همکاران کتابی از یک ناشر معتبر به من داد که شامل سوالاتی  از پایه هفتم از درس کاروفناوری بود و با شمارگان بالاهم چاپ شده بود. مولف محترم ، کتاب کاروفناوری را با کتاب تاریخ اشتباه گرفته بود.در یکی از سوالات پودمان اول نوشته بود:«شیخ بهایی به دستور کدام پادشاه نان سنگک رااختراع کرد؟» اهداف آموزشی را در هنگام پرسش شفاهی و یا طرح سوال کتبی مد نظر داشته باشیم. 

درکتاب حرفه وفن مطالب عملی از کتبی کاملا با صفحات رنگی مشخص شده بود امادر کتاب کاروفناوری مرز مشخصی بین مطالب کتبی و عملی وجود ندارد و این،  کار معلم را هنگام پرسش از  شرح مفاهیم بسیار مشکل می کند در  سوالی دیگر در کتاب مذکورآمده بود که :«مراحلی که برای دیدن وبگاه رشد باید طی شود را بنویسید.»کاملا واضح است که این سوال برای امتحان عملی باید در نظر گرفته شود. فراموش نکنیم که دانش آموزان پایه هفتم هنوز به طور کامل با حروف انگلیسی آشنایی ندارند.  

خلاصه اینکه در کلاسهای تهران هم که برای همکاران در درس کاروفناوری کلاس گذاشته شده بود  مولفین محترم تاکید زیادی داشته اند که ارزشیابی باید بر اهداف آموزشی و به صورت عملی متمرکز باشد و مطالب حفظی و در سطح دانش  به هیچ عنوان مورد سوال قرار نگیرد.ضمن اینکه  جوابی که بچه ها به سوالات می دهند ممکن است به اشکال مختلف باشد وشاید همه پاسخ ها صحیح باشد.مثلا هنگامی که اختراعات الهام گرفته شده از آفرینش را ارزشیابی می کنیم  درمورد« دندان » تمام پاسخ های «چاقو ، کارد ،  دندان مصنوعی،شمشیر و...»صحیح می باشد.

منتظر نقدشما همکاران گرامی در مورد مقاله بالا هستم

باتشکر :عادل شهیر