close
تبلیغات در اینترنت
آخرین اخبار آموزشی
وب سایت پودمان کار و فناوری

خبرنامه


آمار سایت

  • افراد آنلاین : 2
  • بازديد امروز : 133
  • بازديد ديروز : 369
  • آي پي امروز : 12
  • آي پي ديروز : 56
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 17
  • بازديد هفته : 782
  • بازدید ماه : 3,407
  • بازدید سال : 24,610
  • كل بازديدها : 393,308
  • ای پی شما : 54.92.211.239
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 139
  • كل مطالب : 91
  • كل نظرات : 48
  • امروز : چهارشنبه 30 آبان 1397

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

پیوندهای مفید


تقویم سایت

آخرین عناوین


مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام اینکه از انتهای مهرماه امکان دسترسی اولیا به اطلاعات عملکردی مدارس شهر تهران در سامانه سنجش فراهم می‌شود، گفت: از این طریق نظارت عمومی بر عملکرد آموزش و پرورش بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسفندیار چهاربند در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره افت تحصیلی پنهان دانش آموزان اظهار کرد: باید ضوابطی برای ارتقای دانش آموزان از پایه‌ای به پایه دیگر وجود داشته باشد.

وی افزود: یک نوع ارزشیابی، ارزشیابی توصیفی فرآیند محور است اما هرجا تراکم کلاس بالاست معلم زمان کافی ندارد و یا از آمادگی علمی برخوردار نیست؛ نتایج می‌تواند منعکس کننده شایستگی دانش آموز نباشد و به نوعی یک افت تحصیلی اظهار نشده اتفاق بیفتد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه نوع دیگری از ارزشیابی که در سند تحول بنیادین آمده، ارزشیابی نتیجه محور است گفت: در این نوع، بر این اساس امتحانات پایانی توانمندی دانش آموزان را مورد سنجش قرار می‌دهد. این نوع از ارزشیابی تا حدودی تضمین کننده حداقل کیفیت برای گذر از پایه‌ای به پایه دیگر است.

چهاربند افزود: گروه سوم از ارزشیابی‌ها، ارزشیابی مبتنی بر استانداردهای ملی است که برای گذر از مقاطع از ابتدایی به راهنمایی و راهنمایی به دبیرستان در سند تحول بنیادین تجویز شده است. اکنون این آزمون‌های ملی استاندارد در سال سوم دبیرستان برای اخذ گواهی دیپلم برگزار می‌شود. باید بپذیریم که این نتایج قابل قبول هستند و سوالات کنترل شده و حساب شده‌اند. اجرای این آزمون‌ها در یک محیط تحت نظارت و تصحیح آنها در یک چارچوب مشخص انجام می‌شود. در واقع نتایج آزمون نهایی می‌تواند ملاکی برای سنجش کیفی عملکرد دانش آموزان باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه امسال برگزاری امتحانات دروس اول متوسطه برای ورود به متوسطه دوم به صورت هماهنگ طراحی و برگزار شد، گفت: به این سمت حرکت می‌کنیم که اولویت را به آزمون‌های هماهنگ گذر از دوره‌های تحصیلی بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار سامانه سنجش طراحی شد که نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان بر روی آن قابل مشاهده بود، گفت: ضریب دشواری تک تک سوالات در این سامانه محاسبه شده و منبع مهمی برای ارزیابی عملکرد معلم و دانش آموز در هر درس، در هر مدرسه و هر منطقه است.

چهاربند افزود: تا به امروز اولیا از عملکرد مدارس و امکان مقایسه آن با سایر مدارس در منطقه محروم بودند. امسال امکان دسترسی افکار عمومی به عملکرد مدارس فراهم می‌شود. در واقع در سامانه گروه‌های آزمایشی از اواخر مهرماه یا اواسط آبان امکان دسترسی همه مردم به اطلاعات مربوط به عملکرد تک تک مدارس در دروس مختلف فراهم خواهد شد.

وی افزود: دو شاخص میانگین نمره نهایی در هر درس و درصد قبولی مدرسه در هر درس در این سامانه قابل مشاهده است و امکان نظارت عمومی بر آموزش و پرورش را مهیا می‌کند.

جابه‌جایی نیروهای انسانی بدون نظر کمیته نیروی انسانی مناطق امکان‌پذیر نیست

به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در رابطه با ثبات شغلی معلمان گفت: امسال در بخشنامه ساماندهی نیروهای انسانی به این موضوع توجه داشتیم. آسیب‌شناسی ساماندهی در سال گذشته نشان می‌داد که چون جابه‌جایی از مدرسه در حیطه اختیارات مدیران مدرسه و مدیران مقاطع تحصیلی در هر منطقه بود، سرنوشت معلمان تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت. معیاری در این خصوص نداشتیم اما امسال جابه‌جایی نیروهای انسانی بدون نظر کمیته نیروی انسانی در مناطق امکان‌پذیر نیست و اگر هم چنین اتفاقی بدون هماهنگی رخ دهد، تخلف است.

وی همچنین درباره اقدامات این اداره کل پیرامون مبارزه با بی‌سوادی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در امر انسداد کامل مبادی بی‌سوادی بسیار جدی است. ما هم به تبعه وزارتخانه برای جلوگیری از کم‌سواد و بی‌سواد به خصوص در دوره ابتدایی به طور جدی نظارت داریم و مناطق در هر هفته درباره عملکرد خود در این خصوص گزارش می‌دهد. براین اساس مناطق آموزش و پرورش موظف هستند تا دانش‌آموزان هر پایه را در مقطع ابتدایی برای پایه بعدی ثبت‌نام کنند.

چهاربند ادامه داد: براساس استخراج لیست‌های مربوط به ثبت‌نام، مدیران مناطق دلایل عدم ثبت‌نام گروهی از دانش‌آموزان را از اولیا پیگیری می‌کنند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، برای حل آن اقدام خواهند کرد.

هیچ دانش‌آموزی نباید به هر دلیل بیرون از مدرسه باشد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه این اجازه به ما داده شده تا اگر دانش‌آموزی امکان تحصیل در مدرسه را نداشت معلم را به منزل وی اعزام کنیم، گفت: در حال حاضر در کشور 60 مدرسه تک دانش‌آموزی وجود دارد. براساس سیاست‌های موجود در شش پایه ابتدایی هیچ دانش‌آموزی نباید به هر دلیل بیرون از مدرسه باشد.

محلاتی که همه کودکانش امکان دسترسی به آموزش عمومی را ندارند

تشکیل کارگروه صیانت از حقوق کودک در معاونت ابتدایی

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق حاشیه‌ای شهر از جمله خاک سفید گفت: محله‌های دیگری چون مرتضی‌گرد، خلیج، جنوب شرقی منطقه 15 در مجاورت کوره‌پزخانه‌ها وجود دارند و کماکان افرادی را داریم که عمده آنها را افاغنه تشکیل می‌دهند و امکان دسترسی به آموزش عمومی را ندارند.

چهاربند افزود: بانک اطلاعاتی مربوط به این افراد تکمیل شده و این مجوز در اختیار ما قرار گرفته است که بتوانیم به صورت فرد به فرد آموزش را به این افراد ارائه داده، برای آنها معلم‌ها را به آنجا اعزام کنیم که این هزینه به ازای هر معلم پرداخت می‌شود و اعتبارات آن دیده شده است، اما متاسفانه بخشی از این کودکان گرفتار باندهای کار کودک هستند. به عنوان مثال در شمال شرقی منطقه 2، برخی گروه‌های بهره‌بردار در این باندها از ورود این کودکان کار جلوگیری کرده و امکان تحصیل آنها با معلم در همان مناطق را نیز نمی‌دهند و این کار را بسیار دشوار کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این مشکل را از طریق مراجع حقوقی و قضایی پیگیری می‌کنیم. هم‌اکنون کارگروهی تحت عنوان صیانت از حقوق کودک در معاونت ابتدایی تشکیل شده است و وظیفه این کارگروه هماهنگی سایر مراجع قضایی و انتظامی برای شناسایی و رفع موانع آموزشی این کودکان است.

برنامه آموزش و پرورش برای مدرسه نمکی‌ها

چهاربند در پاسخ به اینکه برای ادامه تحصیل کودکان فاقد شناسنامه چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: در حال حاضر سه تا چهار مدرسه در جنوب شهر داریم که به مدرسه نمکی‌ها معروف شده‌اند و افرادی در آن مشغول تحصیلند که در خیابان‌ها نان خشک جمع می‌کنند. در همین مدرسه نمکی‌ها 30 تا 40 درصد کودکان فاقد شناسنامه هستند.

وی افزود: مشغول رایزنی با شورای شهر هستیم تا بتوانیم خدمات شبانه‌روزی از جمله فراهم آوردن امکانات خوابگاهی، فضای گرم و... را مهیا کنیم تا این دانش‌آموزان به این مدارس جذب شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره روند آماده‌سازی مدارس برای سال تحصیلی جدید گفت: هر ساله طرح هجرت 3 با همکاری سازمان بسیج دانش‌آموزی برای آماده‌سازی مدارس اجرا می‌شد اما امسال طرح جدیدی از سوی سازمان بسیج دانش‌آموزی تحت عنوان یاران ولایت به طور آزمایشی به اجرا درآمد.

چهاربند ادامه داد: مرحله اول این طرح مربوط به دوره‌های آموزشی و فرهنگی بود و مرحله دوم به برگزاری اردوهای جهادی مربوط می‌شد. در حال حاضر در همین راستا 5000 دانش‌آموز در مرکز تربیت معلم شهیدبهشتی در حال اسکان هستند و محل فعالیت آنها در مدارس جنوب شهر تهران است و برای آماده‌سازی نمازخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... فعالیت می‌کنند. این طرح از دو روز گذشته آغاز شده و تا 25 شهریورماه ادامه دارد.

وی درباره برخورد با آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: درخصوص آسیب‌های اجتماعی با فرمانداری و استانداری تهران در ارتباط هستیم. در حال حاضر مبارزه با سوءاستفاده از موادمخدر در دستور کار قرار دارد. تلاش می‌کنیم تا چهره مدارس از این آسیب‌ها کمتر شود.

260 مدرسه تهران در معرض آسیب‌های اجتماعی

چهاربند ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده 260 مدرسه در تهران بیشتر از سایر مدارس در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند که هر 15 تا 20 مدرسه شناسایی شده به یکی از معاونان اداره کل سپرده شده تا نظارت دقیقی بر فعالیت این مدارس داشته باشند تا به حاشیه رانده نشوند. اکنون درباره سیاست‌های کشوری که دنبال می‌شود، مهم‌ترین آسیب اجتماعی، سوءاستفاده از موادمخدر است.

هرکس یک لیوان آب هم در مدرسه می‌خورد، فردا می‌گوید باید حتما استخدام شوم

استفاده از نیروهای بازنشسته و دارای کسری ساعت موظف به جای مربیان پیش دبستانی

به گزارش ایسنا،‌ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه درباره بخشنامه‌ای که پیرامون ساماندهی دوره پیش دبستانی در سطح تهران ابلاغ و طبق آن از نیروهای بازنشسته و دارای کسری ساعت موظف به جای مربیان پیش دبستانی استفاده می‌شود، توضیح داد و گفت: سال گذشته در یک دبستان دولتی یک موسس مجوز می‌گیرد و چند کلاس پیش دبستانی دایر کرد. در واقع یک پیش‌دبستانی غیردولتی ضمیمه دبستان دولتی شد. موسس اقدام به بکارگیری مربی می‌کرد و پرداخت حقوق وی نیز به عهده موسس بود.

چهاربند ادامه داد: این موضوع مشکلات و شبهاتی را ایجاد کرده بود و وقتی عملکرد دبستان دولتی در کنار پیش‌دبستانی دولتی شفاف نباشد، این اتفاقات رخ می‌دهد و این تصور ایجاد می‌شود که این مربی پیش دبستانی نیروی آن دبستان است در حالی که قراردادش با موسس است و حقوقش را از وی دریافت می‌کند. متاسفانه هرکس یک لیوان آب هم در مدرسه می‌خورد، فردا می‌گوید باید حتما استخدام شوم.

ارائه سه مدل برای اداره پیش دبستانی‌ها

وی افزود: امسال این روند را شفاف کردیم و سه مدل برای اداره پیش‌بستانی‌ها ارائه شد. مدل اول همان پیش‌دبستانی‌های غیردولتی مستقل هستند که در بیرون از مدارس فعالیت می‌کنند و مشکلی درخصوص آنها وجود ندارد. گروه دومی وجود دارد که برای آنها اجازه داده شد تا اگر فضای مدارس در نوبت دوم خالی است، آن را اجاره کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه یک امتیاز برای این گروه درنظر گرفته شده است، گفت: برای آنکه به مردم فشار وارد نشود، اجازه داده شده است تا معادل اجاره‌ای که قرار است بابت فضای مدرسه از آنها اخذ شود، دانش‌آموز به موسس معرفی کنیم. در واقع با تبادل دانش‌آموز به سمت صفر شدن اجاره حرکت خواهیم کرد. معرفی نوآموز در این سیستم به عهده آموزش و پرورش است و خانواده‌های بی‌بضاعت و کودکان خانواده‌های فرهنگیان و... به این پیش‌دبستان‌ها معرفی خواهند شد و معادل اجاره از تخفیف شهریه برخوردار می‌شوند که انگیزه‌ای برای خانواده‌ها نیز هست. در واقع امکان فعالیت پیش‌دبستانی غیردولتی با استفاده از فضای استیجاری نوبت دوم مدارس فراهم می‌شود.

چهاربند در ادامه به الگوی سوم اداره پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: براین اساس اگر در منطقه‌ای نوبت صبح یک مدرسه خالی است که معمولا در مناطق 12، 7 و 18 و 16 تهران با این دست از مدارس روبه‌رو هستیم، به مناطق اجازه می‌دهیم تا این فضا را با همان شرایط ذکر شده اجاره دهند که اولویت ثبت‌نام در این پیش‌دبستانی‌ها با فرزندان فرهنگیان است.

وی افزود: اما اگر دبستان دولتی داریم که چند کلاس خالی دارد و می‌خواهد در کنار تشکیل کلاس‌ها در نوبت صبح چند کلاس پیش‌دبستانی داشته باشد، دیگر این پیش‌دبستانی‌ها غیردولتی نیستند، بلکه پیش‌دبستانی دولتی و تحت نظارت خود آموزش و پرورش می‌شوند و براین اساس می‌توان از بازنشسته‌ها و نیروهای دارای کسر ساعت موظف و یا نیروهای دارای ساعت غیرموظف استفاده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: رابطه استخدامی این گروه با آموزش و پرورش شفاف است. مجوزهای لازم برای اداره این پیش‌دبستانی‌های دولتی داده شده تا مدارس بتوانند به اندازه حق الزحمه نیروهای ساعتی غیرموظف خود از اولیا شهریه‌ای دریافت کنند که شهریه خوبی است و فرصت خوبی برای محرومیت‌زدایی فراهم می‌کند، چراکه با محاسبات ما حداکثر این شهریه حدود 400 هزار تومان می‌شود. در حالی که شهریه پیش دبستانی‌ها در بیرون از تهران به بالای یک میلیون تومان هم می‌رسند.

چالشهای آموزش و پرورش برای تغییر نحوه اداره مدارس دولتی

چهاربند در ادامه به توسعه مدارس غیردولتی اشاره و اظهار کرد: موسسانی داریم که می‌خواهند از فضاهای دولتی ما استفاده کنند. این مدارس دولتی که برخی موسسان خواهان واگذاری آن هستند برای آموزش و پرورش هزینه‌برداراست اما موسسات می‌توانند این مدرسه را ارتقا دهند؛ البته براساس اصل 30 قانون اساسی امکان آموزش رایگان برای این مدارس که به صورت غیردولتی اداره می‌شوند، وجود دارد. در واقع موسس، مدرسه را بدون آنکه پولی از دانش‌آموز بگیرد اداره خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امسال از 2600 مدرسه در تهران در سطح مطلوب، تغییر نحوه اداره مدارس را حداکثر در 30 مدرسه تجربه می‌کنیم، گفت: دو چالش در این خصوص وجود دارد. نخست انتخاب مدرسه است. باید مدرسه‌ای را انتخاب کنیم تا مشکلش با اداره بخش غیردولتی حل شود. چالش دوم انتخاب موسس واجد شرایط است. موسسی که قصد دارد اداره اینگونه مدارس را برعهده بگیرد باید 5 سال سابقه مدیریت در مدرسه داشته باشد، تخلفی انجام نداده و انگیزه وی کسب سود نباشد. اکنون گروهی از خیرین و موسسان را داریم که آماده ارائه خدمات عام‌المنفعه هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با احتیاط، حجم کم در سطح مطلوب و با موسسان موفق و دارای انگیزه غیراقتصادی وارد اجرای این برنامه می‌شویم.

امسال حکم قلع و قمع هیچ مدرسه‌ای در تهران اجرا نخواهد شد

چهاربند در ادامه درخصوص وضعیت مدارس استیجاری در تهران گفت: اکنون 170 مدرسه استیجاری در تهران داریم که بیش از 40 مدرسه حکم تخلیه و قلع و قمع داشتند. از ماه‌ها قبل با مالکین این مدارس به مذاکره نشستیم و به توافق رسیدیم و با مساعدت خوب مالکان با مشکل در این خصوص برنخوردیم. با عده‌ای تمدید قرارداد انجام شد، با بخش دیگر مبایعه نامه نوشتیم و ملک را تملک کردیم بنابراین امسال حکم قلع و قمع هیچ مدرسه‌ای در تهران اجرا نخواهد شد.

هشدار نسبت به فاجعه نیاز به فضای آموزشی در منطقه 22 / آموزش و پرورش هیچ‌گونه تعهدی نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان این منطقه ندارد

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر 5000 کلاس غیرمقاوم در تهران داریم که در مقابل حوادث غیرطبیعی از جمله زلزله آسیب‌پذیرند و باید بازسازی شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه مجموع فضای آموزشی مورد نیازی تهران بالغ بر 1500 هکتار است، گفت: اکنون سرانه فضای آموزشی در دوره ابتدایی به ازای هر دانش‌آموز سه متر مربع و متوسطه 4.2 متر مربع و متوسطه 2.6 متر مربع است. در مقابل کمبود 1500 هکتار فضای آموزشی اکنون تنها 750 هکتار فضای آموزشی در اختیار داریم و باید گفت تهران از شهرهای محروم کشور به لحاظ فضای آموزشی است.

چهاربند ادامه داد: سازوکارهای لازم برای تامین فضای آموزشی در قانون دیده شده اما تاکنون عملیاتی نشده است. متاسفانه حق مردم در جیب کسانی است که ساختمان سازی می‌کنند و حق آموزش و پرورش را نمی‌پردازند. در ماده 13 قانون شوراها تاکید شده شهرداری علاوه بر عوارضی که دریافت می‌کند باید بابت توسعه فضای آموزشی 5 درصد عوارض دریافت کند.

وی با بیان اینکه براساس محاسبات دریافت این عوارض در سه سال پیاپی مبلغی بالغ بر 2500 هزار میلیارد تومان برای ما به همراه خواهد داشت و می‌تواند نیاز تهران به فضای آموزشی را برطرف کند، گفت: در حال حاضر در منطقه 22 بالغ بر 42 هزار واحد مسکونی در حال ساختن است و این تعداد واحد مسکونی تا دو سال آینده تحویل می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: براساس محاسبات ما حداقل 25 هزار دانش‌آموز در این 42 هزار واحد مسکونی نیاز به فضای آموزشی دارد اما حتی یک متر مربع فضای آموزشی برای این جمعیت برای منطقه 22 تهران منظور نشده و تا دو سال دیگر یک فاجعه در این منطقه رخ خواهد داد.

چهاربند با بیان اینکه منطقه 22، محروم‌ترین، فقیرترین و فلاکت‌بارترین منطقه شهرداری تهران نسبت به فضای آموزشی است، گفت: پایان مهرماه اعلام عمومی خواهیم کرد که آموزش و پرورش هیچ‌گونه تعهدی نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان این منطقه ندارد و اولیا باید این حق را از سازندگان این ساختمان‌ها مطالبه کنند.

وی افزود: این پرسش باقی است که چه کسی متولی تخصیص فضای آموزشی و شهرسازی در تهران است؟ زمینی که به فروش رسیده است چگونه قرار است کاربری آموزشی پیدا کند؟ مطالبه جدی امروز ما فضای آموزشی است و باید گفت دو سال دیگر بحران، تامین نیروی انسانی نیست بلکه تامین فضای آموزشی خواهد بود.